نقش اثبات شده قرص جوشان فلوموسیل در پیشگیری از عوارض ناشی از آلودگی هوا

در هنگام آلودگی هوا چه تغذیه ای بهتر به ما کمک می کند؟

از موارد مهمی که جهت کاهش عواقب ناشی از آلودگی هوا و تجمع رادیکال های آزاد در بدن توصیه می شود مصرف آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی است.  

 کی از عواملی که سبب کاهش توان افراد در انجام کارهای روزمره زندگی شده و حتی در دراز مدت می تواند بیماری هایی مزمن نظیر بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان را در فرد ایجاد نماید افزایش میزان رادیکال های آزاد در بدن است.

به هنگام آلوده بودن هوای استنشاقی روزانه به مقادیر بالا رادیکال آزاد در بدن تولید می شود لذا بسیار حائز اهمیت است که در این دوران بحرانی به تغذیه خود اهمیت بیشتری دهیم. حائز اهمیت است برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال های آزاد در بدن مصرف آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی افزایش دهیم. حتما توصیه می شود چه در محیط منزل چه در محیط کار و حتی پشت فرمان اتومبیل از مواد غذایی نظیر :

 کرفس،  اسفناج  گوجه فرنگی  ، لیمو شیرین  ، نارنگی  ، پرتقال  ، برگه سبز کاهو   ،   کیوی  ، توت فرنگی و انار استفاده شود.

این مواد غذایی از نظر ویتامین ث بسیار غنی هستند به علاوه مصرف آجیل خام به لحاظ دارا بودن عنصر سلنیم نقش مهمی در کاهش رادیکال های آزاد در بدن دارد. توصیه می شود در روزهای آلوده از منابع ویتامین  Eٍ نظیر جوانه گندم و آجیل استفاده شود البته ذکر این نکته ضروری است که برای افرادی که به لحاظ شغلی بیشتر در هوای آزاد هستند مصرف مکمل ویتامین E بسیار مفید است. حتی الامکان توصیه می شود در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است از غذاهای چرب مخصوصا چربی های جامد حیوانی و گیاهی استفاده نشود چراکه مصرف چنین غذاهایی سبب تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی فرد در طول روز خواهد شد.

زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین “د” از طریق پوست به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین “د” از شیوع بالایی برخوردار است. بر اساس آخرین تحقیق کشوری۶۰ درصد زنان تهرانی به صور مختلف دچار کمبود ویتامین “د” هستند.

حیات: در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید.

مصرف شیر و فرآورده‌های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود. از سوی دیگر به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. کاهش التهاب‌ها در مقابله با نقش رادیکال‌های آزاد که به صورت آلاینده‌ها وارد بدن شده‌اند، نقش موثری داشته به سلامت بدن کمک می‌کند.

به اعتقاد متخصصان تغذیه، مصرف دوغ و ماست‌های “پروبیوتیک” برای مقابله با آلاینده‌های هوا انتخاب بهتری به شمار می‌روند. آلاینده‌های موجود شامل ترکیبات مختلفی است که از طریق هوای تنفسی وارد بدن شده، آثار مخرب آن روی بافت‌های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق برجای مانده در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می‌کند.

از سوی دیگر در زمان آلودگی هوا، جذب ویتامین “د” از طریق پوست به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین “د” از شیوع بالایی برخوردار است. بر اساس آخرین تحقیق کشوری۶۰ درصد زنان تهرانی به صور مختلف دچار کمبود ویتامین “د” هستند.

افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند.

: به دلیل آن که گیرنده‌های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌کند در صورتی که این گیرنده‌ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد. یکی از راههای پیشگیری از آلودگی هوا مصرف بیشتر لبنیات و اشباع کردن این گیرنده‌هاست.

مصرف شیر افزایش یابد، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است.

: سعی کنید، ماست و دوغ به مقدار فراوان بنوشید و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نیست، دوغ رقیق را به همراه گل محمدی به دفعات زیاد مصرف کنید.

مصرف فرآورده‌های شیری کم چرب در افرادی که مبتلا به بیماریهای قلبی- عروقی هستند توصیه می شود : گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی به عنوان منابع خوب کلسیم و ویتامین “د” شناخته می‌شود. به همین دلیل، همواره برای پیشگیری و مقابله با گسترش پوکی استخوان بر مصرف شیر و لبنیات تاکید شده است